måndag 4 januari 2010

Koka soppa på en spik!

Liksom Sabine så är jag rättså bra på att svänga ihop grejer från skafferiet, enligt modellen "man tager vad man haver". Jag hatar verkligen att slänga gammal mat. Mitt nyårslöfte är att bli bättre på att göra soppa här hemma, så idag blev det en helt underbar potatis- och purjolökssoppa med hembakt bröd - UNDERBART!

Receptet är som följer

5 potatisar
2 morötter
1 purjolök
1 gul lök

Hacka och fräs ihop
Häll på ca 1,4 liter vatten
Två buljongtärningar (jaaa jag vet att dessa innehåller diverse konstigheter men kan någon rekommendera nåt bättre alternativ så)
Salta o peppra
Runda av med ca en deciliter crème fraiche.

Mixa lite lätt med mixerstav.

4 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Jag håller med dig helt och hållet! Man vill inte gärna slänga mat, det gör man tillräckligt ändå. Själv har jag snöat in på soppor. Underbart gott med ett gott bröd till!

Veronica Tingvall sa...

På konsum säljer dom biofoods buljong, den innehåller inga smakförstärkare. Knorr har ju nån specialbuljong också som heter nåt som jag inte minns men den innehåller inte heller sånt.

Hoppas ni har det bra. Kram/Veronica

Sabine sa...

Potatis&purjosoppa är min favvo!
Finns ingen godare!
Mer soppa åt folket!

Sara sa...

annakarin: Tar gärna emot sopp-förslag el. recept!

Veronica: TACK!

Sabine: Startar du en sopp-grupp på Fb så hänger jag på!;-)