torsdag 11 februari 2010

Köttfärssoppa

På mitt jobb (skolan) serverar de ibland en köttfärssoppa som de kallar lite allt möjligt. Ibland heter den mexicanasoppa, ibland kebabsoppa, ibland köttsoppa....
Idag serverades denna lyxrätt, som mest liknade vattning köttfärssås. När jag sitter och äter funderar jag över hur min dotter ska lyckas sleva i sig denna röra utan att få hälften på kläderna....När jag hämtar henne på förskolan ett par timmar senare - har hon lånekläder på sig!!! Det var inte utan att jag fnissade lite kan jag säga!
-Var det soppa idag Klara, frågade jag!
Ungen skiner upp och nickar glatt!

Bäst att slänga in en tvätt kanske och en unge i badet. Själv ska jag rensa tänderna från köttslamsor............undrar var köttet kom ifrån, inte var det från någon Östgötagård i alla fall. Borde kanske tagit grönsakssoppa istället.... Undrar om Sabine (som snart går hem på mammaledighet) kommer på besök nästa gång det är ugnsfärs förresten? ;-)

2 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Soppa på dagis var ingen hit tycker jag. När jag vickade på småbarnsavdelning så var det 15 ettåringar som skulle äta soppa själva. De fick nog inte i sig så mycket. Sen som grädde på moset var det filmjölk till mellanmål, mycket kladd blev det tur att kladd ska vara bra för kreativiteten:-)

Sabine sa...

Du vet väl att den härliga kebabsoppan var gjord på resterna från måndagens köttfärssås ;-).

Självklart kommer jag när det är ungsfärs - det är ju det bästa jag vet! Har kryssat i kalendern varje gång det serverats, och jag har även mailat matansvarige om att de gärna får lägga in rätten flera gånger i vår och höst :-).

Kram kra