onsdag 18 juni 2008

Midsommarmat-recept

Åker till kära syster-moster-fadder F&J i Stavsnäs i midsommarhelgen. Ska göra en lång packlista framför teven sedan tänkte jag... Lilla K får inte glömma att ta med sin lilla flytväst - nu jädrar ska det bli åka av. Jag glömmer aldrig förra sommar´n när jag -gravid satt i segelbåten och funderade på vad jag hade i magen....tur att jag hade rätt!;-)

I alla fall så har de senaste timmarna spenderats i köket för jag lovade att göra lite mat att ta med. Det blir följande; Laxtårta och midsommartårta med jordgubbar. Tårta på tårta alltså.

Håll till godo:

Laxtårta med löjrom
300 g kavring
150 g smält smör
5 gelatinblad (torkat grisarsle)
200 g kallrökt lax (undrar om han frös...)
4 msk hackad gräslök (En tuva typ)
500 g naturell keso (En stor burk mao)
2 dl crème fraiche (FET)
1 krm vitpeppar
1 burk löjrom (ca 150g)

1. Smält smöret blanda med kavringsmulor och pressa ner i en ringform med avtagbar botten.
2. Lägg de torkade grisarslena i lite vatten så de får lösa upp sig.
3. Kör lax & gräslök i matberedaren, alt finfördela för hand.
4. Tillsätt keso, fraische och lite vitpeppar
5. Smält gelatinbladen, med liiite vatten på låg temp i en kastrull.
6. Blanda i kesoröran.
7. Bred på keso-lax-röran på kavringbotten
8. ställ kallt.
9. Bred på romen (hmm....hur många mmm...) strax före servering!

Bon appetit!

Usch...receptet på midsommartårtan var så långt och komplicerat så det kommer nån annan gång.....

p.s Lax-keso-röran vad jättegod på vanligt kavringbröd också. Jag var ju tvungen att provsmaka lite.... provsmakade lite på midsommarvinet också - underbart!!! d.s

Inga kommentarer: