måndag 26 maj 2008

Congratulationer i massor!

Dopet är nu avklarat och det känns lite tyst och tomt. Allt gick i alla fall planenligt, jag fick styra och ställa som jag ville och då kunde jag hålla mig ganska så lugn!
¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Fredag kväll:
Helgen började redan på fredagen då vi grillade på campingen där min mamma och några andra skulle husera. Jag fick ett underbart fint armband av min mamma! Sedan åkte vi till tågstationen och hämtade upp en gammal gymnasiekompis till mig från Köpenhamn! Underbart kul att träffas igen! Vi hann även med ett stopp hos Soffe för att säga hej till lite falu-folk som kommit under kvällen också!
¨¨¨¨¨¨¨¨
Lördag morgon:
Sedan sov vi gott för att ladda batterierna inför lördagen och själva dopet. Vaknade med lätt huvudvärk, men lite god frukost och två panodil gjorde susen! Vi åkte till festlokalen för att ställa i ordning det sista.
¨¨¨¨¨¨¨¨
Lördag dag:
Lite fler systrar anlände så till stan faddrarna på plats och kusin med respektive intog även de huset! Fadder J hade en Nalle Puh slips på sig dagen till ära!!! Jag började nu bli lite virrig och nervös men min kära storasyster lugnade mig...fick en underbart fin lila sjal av henne som jag raskt beslutade mig för att ha i kyrkan i stället för den vita koftan som panikinhandlats på Ica Maxi! (Ha ha)
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Lördag eftermiddag:

Väl vid kyrkan var lilla K pigg och glad, vi hann med att hälsa på lite folk innan det var dags för lite genrep med prästen och andra...när det var dags att hala ner lilla K i dopklänningen såg jag på henne att hon började bli trötter...Jag hade försökt att förhala sovtiderna något. Annars brukar hon ju sova middag vid 15-tiden och dopet skulle ju börja då.
På slaget 15 ringde man i klockorna, kantorn spelade på orgeln och det var dags att gå i procession (shit hur stavas det, har varit ledig för länge) in i kyrkan. Min storasyster bar korset, jag bar lilla K. A gick bredvid mig och höll i lilla K:s leksak, fadder J gick bredvid prästen Anna-Karin! Gissa om man kände sig något stolt eller!!!

Det var lite rännande upp och ner i kyrkbänken, vi behövde således inte stå där framme hela tiden. Började hulka lite när Eva spelade "Älskade barn" men lyckades sansa mig.... sen var det dags för lilla K att börja trött-skrika.... men det gick bra, hon fick bli medlem i Jesusklubben ändå. Hon var jättelugn och höll sin mamma hårt i fingret när prästen hällde vatten över henne. Det rann ner i öronen men det bekom henne ingenting!

Hoppas hoppas att folk vill skicka över bilder på mailen, för i vår kamera var det bara några halvbra kort....

Jag skyndade mig ut till vagnen och la ner lilla K som slocknade på direkten!!!

Efter mingel med bubbel och jordgubbar slog vi oss ner för att äta av den magnifika smörgåstårtan som grannen Camilla hade gjort!!!

Presentöppningen tog vi till kaffet och jädrans vad grejer alltså!!! Självklart kunde vi inte undgå att få lite tenn-grejer, men min mamma tröstade mig och sa att det snart kommer att bli trendigt med tenn igen! Hon är snäll hon min mamma. Jättemånga fina smycken fick lilla K bland annat mitt gamla guldhjärta med ny kedja och A:s gamla dopkedja med ett alldeles bedårande stenbeprytt guldhjärta!!! Favoriterna var nog ändå Bismarcklänken från faddrarna. Jag ska bara komma ihåg att lämna in det och få det graverat. (I just lööv Bismarck, det är såå tidlöst) cykelsitsen från kompisarna, den vackra K-tavlan från familjen J och det enkla lilla silverhjärtat från familjen G-sonM-son! Användbara grejer är bättre än sånt som står och samlar damm!!! Det har jag alltid sagt!

Jag hade gjort i ordning en liten pysselhörna där hugade kunde pyssla av sig lite. Tanken var att man kunde skriva/rita brev till lilla K och skriva utanpå när de kan öppnas.... vi fick in några i alla fall! Fler skrev i gästboken och det var inte utan att man blev lite rörd när jag läste igenom.

Jag kan nog inte med ord beskriva hur nöjd jag är över hur bra dagen och hela helgen blev trots att den var välregisserad, men jag behöver bra regi och förberedelser för att kunna vara lugn ju! Och jag kan heller inte med ord beskriva hur glad jag är över alla lyckönskningar och härliga skratt och kramar!

Till alla som gjorde lilla K:s dophelg till ett fint minne: TACK TACK TACK!!!

Lördag kväll:
Efter att ha städat ur lokalen bar det av hemåt för att korka upp och bänka sig framför Eurovision. Som vanligt såg vi inte så mkt utan det blev mest pladder och prat och vin. Urmysigt! Sedan skickade vi hem grannarna till sig, stadsborna hem till sig och bästaste dalfolket fick sova på madrasser lite här och var.

Söndag morgon:
Väckte dalfolket med dammsugarn och frukosten serverad! Lite släktingar kom förbi på lite kaffe innan de for hemåt de också. Puh! Vi pustade ut när alla hade åkt vill jag lova....Det är jobbigt att ha dop!

Inga kommentarer: