tisdag 17 mars 2009

Dagisträsket

Snart ska vi in i dagisträsket, eller förskola som det heter numer! Förskoleträsket brukar innebära en massa infektioner, borttappade kläder, leriga kläder, trötta ungar och stressade mammor - har jag hört.... eller så blir det HEELT tvärtom. Har inbillat mig att Klara kommer att älska att gå på förskolan, hon som ju älskar att leka!

Håll tummarna för att vi får en bra plats och att inskolningen går smärtfritt! Nu är det ju ett bra tag tills dess men jag måste börja förbereda mig mentalt.
Vi kommer att ha Klara på förskolan eftersom att vi båda jobbar heltid. Skulle vi ha en mormor eller farmor i närheten skulle jag mer än gärna låta henne hjälpa till!

Det smärtar mig dock att läsa om föräldrar som låter barnen vara på förskolan för att de själva ska få mer egentid, hinna träna, shoppa etc..........okej en femåring som vill leka med kompisarna kanske VILL vara på förskolan längre tid, men min ettåring som inte kan berätta själv ännu vad hon vill skulle jag nog aldrig lämna fler minuter på förskolan än nödvändigt........... så känns det just nu men det kan ju komma att ändras....

Läste någon forskare som inte ens ansåg att små barn behövde all den stimulans som förskolan ger utan upp till tre års ålder så klarar de sig med vad hemmet har att erbjuda. Nu älskar ju jag mitt jobb men ska i höst vara ledig en dag i veckan för Klaras skull. Alla barn är ju samtidigt olika individer så man får väl prova sig fram. Svårt att egentligen tycka något förrän man är där på RIKTIGT liksom....i träsket!;-)

Vad tycker ni???? Är förskolan för små barn för föräldrarna eller för barnet???

4 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Inte så ledsen at jag missade Kunskap och bedömning, nej. Kanske kommer till jobbet imorgon. Har pratat med sara om att vikariera om det behövs. Saknar er med! Ses imorgon eller på torsdag! Kram

Anonym sa...

haha får jag lämna ett svar eller har förskollärare förbud..? :)

kika in på www.lekogront.se om du har lust :) min fina förskola ;)

går nog bra för klara ska du se!

Anonym sa...

Ja usch jag har ångest inför hösten. Vill helst inte lämna bort E fast jag tror att förskolan kommer vara rolig och stimulerande för henne. Men jag kommer skynda mig att hämta kan jag ju lova!

Anonym sa...

Nr 1 farfädrar o morfädrar är bra barnvakter, vet flera ex på det
Nr 2 Båda ska gå ner i tid, visst ni förlorar pengar etc...men bra för båda att vara förälder
Nr 3 Mostrar kan också ta hand om Klara, när ska ni ta er övernattning i stan o vi passa Klara?