lördag 7 mars 2009

Frida skriver om sitt BMI idag. Härligt att det går neråt!

Jag har funderat på det här med bmi lite grann. Hur det kan stämma för alla? undrar tex vad han Samuelsson-världens-starkaste-dansare i Let´s dance eller Anja Persson har för BMI? När jag var med i Viktväktarna var det enda som de stirrade sig blinda på just målvikt och bmi....Undrar vad de skulle säga om Anja Persson kom och skrev in sig där! Antagligen har de räknat ut bmi-ekvationen med hjälp av forskning. och vilka är det man brukar forska på - jo yngre medelålders män!

Enligt itrim som jag går på så ska man hellre titta på hela kroppssammansättningen, fettprocenten och midjemåttet. När man har vägt sig på deras impendancevåg så får man en lång härlig remsa att gå hem och analysera! Häftigt! Midjemåttet är viktigt att ha koll på eftersom det är bukfettet som är "farligast" tydligen! Shit då skulle man skippat det här med att ha en bulle i ugnen.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej BMI stämmer inte om man är väldigt vältränad. Foppa har typ extrem fetma då. Men det är ju en rätt bra fingervisning för oss normaltränade (eller "inte alls"-tränade).
Som vi konstaterat förut är jag äpple = inget bra midjemått...

Frida - Doula i Östergötland sa...

Ofta när man räknar ut BMI brukar det stå att vältränade och gravida inte kan gå efter siffran men som anna säger - för oss normala är det en bra måttstock tycker jag, nåt att gå efter.