onsdag 9 april 2008

Amning vs flaska

...Har funderat på det här med amning. Majoriteten av mina mammakompisar ger av olika anledningar ersättning i flaska till sina barn. Jag kan nästan känna mig lite avundsjuk på dem ibland. Det ser så enkelt och smidigt ut när de halar upp sina läckra Dr Brown-flarror med smaskigt innehåll till de små liven... Slurp säger det så har dom nöjda och glada ungar. Nu är det säkerligen massa jobb som ligger bakom för att vissa barn ska lära sig att ta flaskan, men det ser onekligen ut som om deras barn gillar det!

Själv får man fläka upp sina sladdriga påsar lite här och var. Inte för att jag bryr mig, men när mina bröst läckte och sprutade över då var det inte roligt. Visst - min mat är varm och färdig men jag har ju ingen aning om hur mycket hon får i sig. Hur vet jag att hon är nöjd? De senaste dagarna har Klara dessutom varit extra snuttig och velat äta typ tusen gånger per dag. Inbillar mig att det inte blir så om man ger flaska, men vad vet jag?! Vågar inte börja med ersättning är lite skraj att hon ska gilla den bättre än mina tuttar. För trots allt så är det ju väldigt underbart att känna värmen och närheten när man ammar. Funderar på att ta en extra tur till vågen på bvc nästa vecka och se hur mycket hon har gått upp. Min instinkt säger mig att det snart är dags för i alla fall ett mål extra ersättning per dag, för att slippa sitta och amma typ heeela dagen....bekväm? ja visst f*n är man det....

5 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det behändigt och lätt. VArför göra det svårare än det är?Jag ångar inte mitt val att flaskmata, iofs vet jag ju inte vad jag gått miste om heller men nånting säger mig att det inte var min grej.

Anonym sa...

Jag är otroligt avundsjuk på alla som kan amma. Jag slutade ju inte med det för att jag mådde dåligt utan för att Ella gjorde det. Gör ju vad som helst för min lilla tös så det var ingen tvekan där. Men jag tycker det är urmysigt att amma och man har ju faktiskt jämt med sig mat då. Men visst har flaskan oxå fördelar, den som jag tycker bäst om är att även Nicklas kan få mata och dela dessa mysiga stunder med E.
O du - Klara ser ut att må väldigt bra på dina tuttar tycker jag, så du behöver nog inte oroa dig. Att äta oftare och mer vissa dagar upplever vi här hemma oxå. :-)
Puss på knät!

Anonym sa...

Känner precis som du.. Skulle vilja börja med ersättning men samtidigt inte =/ Får se hur det bli, ska börja pumpa oftare så kan man ju köra flaska på de sättet när man känner för det.

Sara sa...

Ja man blir lite friare på ngt sätt när pappan kan hjälpa till också... men idag har varit en bra mat-dag;-)

Anonym sa...

Jag ammar delvis och ger motvilligt ersättning. Tycker det är superkrångligt och jobbigt med ersättning och måste alltid tänka på att ha en reservflaska. Vad glad att du kan amma helt! :-)