lördag 5 april 2008

Kreativitet vs kunskap

Såg på ett teveprogram häromdagen där dom pratade om kunskap vs kreativitet och att våga tänka i nya banor utanför de redan kända....
Till exempel hade man frågat flera vuxna vad de skulle göra om de fick ett par extra ögon. Vad skulle DU göra om du fick ett par extra ögon. Majoriteten av de vuxna svarade "jag skulle sätta dem i nacken". Detta därför att man har blivit lärd att ordspråket heter "ögon i nacken". Små barn som ännu inte känner till ordspråket svarade i stället "jag skulle ge dem till en blind" eller "jag skulle lägga dem i min storasyrras rum"! Så jäkla härligt! Sensmoralen blir härmed, våga tänka lite som barn - dvs ohämmat kreativt!!!

Nu ska jag gå ut i trägårn och va lite kreativ!

Den gode Einstein sa väl nåt i stil med att nyfikenhet är bättre än redan känd kunskap och vetenskapen hade ju inte kommit nån vart alls om inte folk vågat tänka utanför ramarna och vara nyfikna! Jag hoppas att jag kommer att uppfostra Klara till en kritiskt tänkande kreativ och nyfiken tjej!

Inga kommentarer: